torsdag 10. juni 2010

Kjærlig




Ideen bak dette bildet bygger på ideen fra det første bildet. Jeg ville skape litt magi og spenning i bildet. Litt eventyr aktig. Jeg vil fremme arkitekturen på en mystisk og ny måte, og vise flere sider av arkitekturen samtidig. Jeg ville vise ulike elementer arkitektur i samme bilde.

Hovedbildet er et bilde fra gamle stavanger. Dette er et hus med blå dør og oransje karmer. Huset har en tilhørende fin hage. Bildet består av mye mekaniske linjer og det har en behagelig horisontal komposisjon. Det deler seg naturlig i det gylne snitt og er spennende å se på. Bildet er lagt inn i photoshop og her har jeg brukt curves til å forandre på lys og skygger, samt å fjerne overflødig informasjon. Deretter markerte jeg døren med quick selection tool. Deretter satte jeg markøren på marque tool, høyreklikke og velge select inverse. Så gikk jeg inn på gradient map og gjorde hele bildet unntatt døren sort/hvitt. Jeg ville få frem litt kontraster i bildet, og skape et blikkfang. Derfor ble døren den orginale blåfargen.




Jeg ville bruke et bilde av en detaljert vinduskarm. Detaljer i arkitekturen er viktige for meg, derfor vil jeg bruke nærbilder i bildene mine. Så jeg valgte en vinduskarm og la dette bildet over blomsterbedet. Jeg ville få en noen lunde lik kontrast mellom lys og skygge, så også dette bildet er lagt inn i curves. Komposisjonen på bilde to med de diagonale linjene gjorde at bildet fikk en større dybde. Øynene blir dradd mot den blå døren,  men stopper allikevel litt ved vindus dekoren. Den delen av bildet jeg ikke ønsket fjernet jeg med eraster tool.





Mitt bilde manglet nå litt farge. Så et bilde med mye farge passet bra. Bildet av rådhuset i Sandnes passet nå bra inn. Dette bildet er mest konsentrert i venstre hjørne. Bildet har rådhuset i interessepunktet nede i venstre hjørne hvor rådhuset er bygget i rød murstein med grønn eføy langs siden. Dette er en stor komplementær kontrast. Den blå himmelen passet som en bra gjentakelse av den blå døren i sentrum av hovedbilde. Hvis bildet skulle ha vært helt ugjennomskinnelig, ville det dominert over vindusdekoren, så denne layeren har fått innstillingen: overlay.



Nå har jeg passert tre layers, men jeg synes at bildet tynger litt for mye mot venstre. Jeg trenger noe mer. Jeg prøver med å legge over et bilde av rennende vann, men dette passer seg også best øverst i venstre hjørne. Bildet har fått endret litt color balance, dette for å få frem litt mer blå farge. Dette bildet er ganske rolig, men du får et inntrykk av at vannet renner fordi bildet er tatt med lang lukkertid for å fange bevegelsen. Så bildet blir liggende slik. Bildet har i layers fått innstillingen soft light, med en gjennomskinnelighet på 82%. Med denne innstillingen blir bildet lysere, og det legger seg fint inn i himmelen. Dette bildet holder diagonale linjer i motsatt retning av bilde to, og dette skaper rolige og fine kryssinger i bildet.



Det siste bildet er et friskt bilde av en dørkarm til en blomsterbutikk. Det er dekorhjerter som er hent opp, og disse hjertene skapte en fin helhet på dette bilde. De organiske formene stilte seg skarpt mot de mekaniske. Bilde fem passet fint på høyresiden. Her er det lite endringer i bilde,  men gjennomskinneligheten er lagt til 86%. Resten av bildet som ikke var ønskelig å ha med er fjernet med easter tool. 
 

Helheten på bildet ble veldig bra. Bildet inneholder både organiske og mekaniske linjer. Det har en god komposisjon som viser forskjellige typer arkitektur. Tre, mur og kunst arkitektur. Bildet har også kontraster innen farger, sort/hvitt og komplementære farger som rødt og grønt. Bildet har fått en fin dybde, og jeg får lyst å gå inn i dette huset av å se på bildet. Jeg føler at jeg på en mystisk måte blir invitert inn.

Bildene er tatt med Nikon D40 Speilrefleks, der bilde en, to og fem er tatt på innstillingen lukkertid, bilde tre på auto og fire på lang lukkertid.




Orginaler:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar